Impressie afbeelding overlay

Categorie: Nieuws Datum: 30-06-2021

5 tips om phishing te herkennen

Met deze 5 tips verkleint u de kans dat u wordt beetgenomen door internetcriminelen. Het hoeft niet altijd lastig te zijn om uzelf te beschermen, met deze tips is de kans een stuk kleiner.

  1. Taalgebruik in bericht
    Veel van de phishing berichten worden vanuit het buitenland aan u gestuurd. Door het gebrek aan kennis van de Nederlandse taal en de niet perfecte Google translate vertalingen valt het taalgebruik snel op. Zeker als de berichten afkomstig zouden moeten zijn van grotere bedrijven zijn spelfouten een no-go in de communicatie.
  1. Wat is de vraag?
    De vraag om uw bankgegevens te verifiëren of uw bankpas op te sturen, of het inloggen op een website ter controle van uw gegevens zal nooit worden gevraagd. Op deze manier proberen internetcriminelen snel en redelijk eenvoudig aan uw bank- of persoonlijke gegevens te komen. Een instantie of bedrijf zal nooit om deze gegevens vragen.
  1. Waar gaat de link heen?
    Staat er een betaallink in het bericht of wordt u doorgestuurd naar een inlogpagina? Check dan vooraf de link voordat u deze aanklikt. Door de muisaanwijzer stil te houden boven de link, niet klikken, verschijnt er een ballon met daarin het volledige internetadres. Controleer of de link er logisch uitziet en of het internet adres begint met de officiële website, bijvoorbeeld https://www.axxonit.nl/. Ook kan een link eenvoudig worden gecontroleerd via de website checkjelinkje.nl. Via de rechtermuisknop kan het “hyperlink” worden gekopieerd zonder dat er een actie plaats vind.
  1. Van wie is het bericht afkomstig?
    Alleen de naam van de afzender is niet voldoende om er vanuit te kunnen gaan dat de afzender legitiem is, die kan iedereen naar wens aanpassen. Het is belangrijker het e-mailadres te controleren wat gebruikt is om het bericht te verzenden. Klik of tik op de naam van de afzender, het e-mailadres krijgt u vervolgens te zien. Komt het deel achter de ‘@’ niet overeen met de officiële website? Dan is de mail waarschijnlijk nep. Een voorbeeld:

Waarschijnlijk echt: noreply@debijenkorf.nl
Nep: bijenkorf@mx2.besteinvesteringen7.net

Het kan ook zo zijn dat niet alleen de naam maar ook het afzenderadres is vervalst in een bericht. Blijf daarom ook allert op de links en bijlage’s die aanwezig zijn in het bericht.

  1. Klant of heeft u zich ergens voor opgegeven?
    Phishing-berichten bestaan steeds vaker uit betalingsherinneringen, track-‘n’-trace-links en winacties. Vraag uzelf af of u wel klant bent bij het betreffende bedrijf. En heeft u zich wel voor een winactie opgegeven? Nee? Dan is er waarschijnlijk iets niet correct. Twijfels? Neem dan zelf contact op met de instantie of het bedrijf. Gebruik nooit de link of de contactgegevens in het bericht. Zoek zelf het juiste telefoonnummer of e-mailadres eenvoudig via Google of de officiële website op. Laat u vooral niet opjagen als iets zogenaamd snel moet.

Fraude melden

Bent u toch slachtoffer van online fraude geworden of twijfelt u? Meld dit dan op fraudehelpdesk.nl. Ook telefonisch bereikbaar op 088 – 7867372.